Dubai - Auckland - Northland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Joeri Vliegen - WaarBenJij.nu Dubai - Auckland - Northland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Joeri Vliegen - WaarBenJij.nu

Dubai - Auckland - Northland

Door: Joe Fly

Blijf op de hoogte en volg Joeri

15 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Kia ora! Hello!

Even terug naar woensdag 7 oktober..

Na de eerste etappe van 6,5 uur (die heel vlot ging omdat ze bij Emirates bijna non-stop eten en drinken rondbrengen) kwam ik aan in Dubai. Oorspronkelijk was ik van plan om een slaapplek te zoeken in de luchthaven omdat ik er om 23u30 aankwam en 9 uur moest gaan wachten. Maar ik dacht 'doe is gek', en heb me door een taxi laten afzetten aan het hoogste gebouw ter wereld: de Burj Khalif. Indrukwekkend! Net zoals zoveel gebouwen daar!
Niet alleen de gebouwen maar ook de auto's die er rondrijden! 'Gewone' auto's zijn daar maar schaars precies. Wat een luxe!
Omdat ik het niet ingepland had om de stad in te gaan had ik me ook niet voorbereid op de 33 graden (nog altijd om 1 uur 's nachts) en liep er rond met trui en jogging. Na 3 uur rondwandelen (EN ZWETEN) ben ik me gaan douchen in de luchthaven en heb nog wat rust genomen.
's Morgens om 9 uur was het dan tijd voor de 2de etappe van 14 uur. Die duurde toch best lang. Het was een afwisseling van slapen,film kijken en eten maar ik was blij toen ik aankwam in Sydney!
Daar moest ik nog 3 uur wachten voor een laatste vlucht van 3,5 uur.
Na 2 dagen en het doorkruisen van 11 tijdzones zette ik voet aan grond in Nieuw-Zeeland! Eindelijk!
Ik nam een bus richting het centrum van Auckland die me vlakbij mijn eerste hostel afzette.
De City Garden Lodge in een mooie buitenwijk van Auckland. Hier had ik 4 nachten om te bekomen van de jetlag.
Ik deelde er de kamer met Martin uit Duitsland en Lianne uit Nederland.
Bij die laatste 52 jarige dame heb ik al meteen een verblijf voorgesteld gekregen als ik ooit naar Zweden ga. Zij woont er in de zomer en als het winter wordt gaat ze naar de Nieuw-Zeelandse zomer.
De zaterdag ben ik Auckland gaan verkennen met Massimo, een Italiaan die 4 dagen was overgekomen vanuit Sydney. We hebben onder andere de lift genomen in de Skytower. Die brengt je in minder dan 40 seconden op meer dan 200m boven Auckland. Nice view!

's Zondags heb ik Mount Eden beklommen, één van de 50 vulkanen waar Auckland op en rond gebouwd is. Een stevige klim met weer een prachtig uitzicht over de hele stad. Daarna heb ik meteen ook mijn huurauto vastgelegd, en het plan om er één te kopen weggestopt. Mijn hostelgenoten raadden het me af omdat het moeilijk kan zijn om de auto terug te verkopen op het einde van m'n verblijf. Het zou zonde zijn om er mijn tijd aan te verspillen. 's Avonds was het altijd gezellig samenzitten met de andere reizigers, waarvan de meeste werken in Auckland. Leuke mensen van overal ter wereld. Canada, US, Frankrijk, Italië, Korea, China, Duitsland, UK, Fiji.

Afgelopen maandag heb ik in de morgen de ferry genomen naar Waiheke Island. 40 minuten op de boot naar een stukje paradijs met prachtige baaien en stranden. Een eiland van 95 vierkante kilometer waar veel Nieuw-Zeelanders een dikke mansion hebben. Makkelijk om een dag te besteden en een hele dag zon gehad! Andere dagen durfde het 's morgens of 's avonds al eens regenen.

Dinsdag was het check-out time.
Tijd om de reis te beginnen!
Ik was best zenuwachtig om de eerste keer links te rijden en dan ook nog moeten starten in een grote stad. Maar bleek niet nodig te zijn, 't is best easy en het schakelen doet mijn wagentje vanzelf. Eerst een goei 100km autosnelweg (trouwens de enige die NZ heeft) en erna gewone weg met een enkele rijstrook. Cruisend door het prachtige landschap dat Northland te bieden heeft, kwam ik na 2,5 uur aan in Whangarei.
Aangekomen in het hostel, 2 nachten geboekt, supermarkt geweest, pasta gemaakt en 's avonds weer lekker samentroepen met de andere reizigers.
Ik heb nog veel reistips gekregen van Luke en Katie uit de UK en nog een Luke uit Australië die hier al 6 maanden waren. Ook nog 2 sympathieke Gentenaren ontmoet die me ook nog vanalles hebben opgeschreven.

Gisteren ben ik opgestaan met een serieuze verkoudheid maar dat hield me niet tegen om een waterval te gaan bezichtigen, waarschijnlijk één van de vele die nog gaan komen. 't Is maar 2 minuten stappen van het hostel. 24m hoog en zeer scheun! 't Zag er verleidelijk uit om af te springen maar het is nog niet warm genoeg en onderaan stond ook een gedenkplaatje van een jongeman die er het leven liet. Ik volgde er een wandelpad door een bos met grote Kauri-bomen en toen kwam ik uit op nog een 2de, net iets mooiere, waterval.
In de namiddag ben ik naar Abbey Caves gereden. Een domein met 3 grotten waar je zo in kunt afdalen, en nog gratis ook. Ik had mijn stevige bergschoenen aan en daalde de duisternis in. In deze grotten lopen ondergrondse riviertjes en heb je 'glowworms'. Dat zijn de larven van zandvliegen die tegen het plafond hangen en licht geven! Hoe meer honger ze hebben hoe meer licht ze geven. Met het licht op mijn GSM zocht ik mij een weg door de grot, soms met water tot bijna aan mijn knieën. Diep in de grot moest ik het licht uitdoen en als ik naar boven keek, duizenden lichtpuntjes. Als een sterrenhemel! Echt maf! Ik heb er foto's van proberen te maken, maar 't is helaas niet heel duidelijk.

Deze morgen heb ik de backpack weer volgestopt en nu ben ik net aangekomen in Paihia, in de Bay of Islands.
Prachtig! En zonnig!
Hier blijf ik normaal 1 nacht..

X
J

  • 15 Oktober 2015 - 08:28

    Nicole Vanoppen:

    He joeri je hebt het echt naar je zin daar dus geniet maar volop he en dikke x en een knuffel van ons
    nicole,leon,jente en vooral van joeri hierboven x

  • 17 Oktober 2015 - 12:48

    Jeffrey:

    Goed bezig maat!
    weer duizende ervaringen rijker als ge terug in dit saai landje zijt :p
    Echt iets voor u zelfs ik ben nu al jaloers als ik da zo hoor!

    doe da nog goed e kameraad!
    salukes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joeri

Live it!

Actief sinds 09 April 2010
Verslag gelezen: 845
Totaal aantal bezoekers 34834

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2015 - 16 December 2015

Nieuw Zeeland '15

Landen bezocht: